Full rulle med veteranbuss og historisk sus.

Publisert dato: 29. august, 2016

tekst & foto bjørn auke

Søndag 29. august deltok mer enn 40 personer på Røyken Historielags jubileumsarrangement Røyken Rundt – en tur med veteranbuss som tok deltagerne med på en reise i tid til utvalgte steder rundt i kommunen.

Som et av flere arrangementer i jubileumsåret inviterte historielaget til rundturen Røyken Rundt sist søndag. Med mer enn 40 påmeldte personer ombord var det avgang fra Kornmagasinet kl. 10:00, før avreise ga bil- og motorentusiasten Arne Torvbråten en presentasjon av bussen som er en av Veteranbussklubben Ing. M.O. Schøyens Bilcentraler AS sine vogner. Hyggelig sjåfør og mye pesing i motbakker – fra bussen.

Første etappe av turen gikk via Grodalen og Fossum til Bødalen med Terje Martinsen, lokalhistoriker og tidligere kultursjef og ordfører i Røyken kommune som guide. Den innbitte bødølingen Jan Bjerknes fortalte så om Bødalen under et stopp, med panoramautsikt, i Sandbakken.

Turen gikk så til Slemmestad hvor Harald Melvold møtte oss på Sekkefanrikken. Harald holdt der et innsiktfullt foredrag om Slemmestads historie ledsaget av en rekke bilder.

Fra Slemmestad kjørte vi til Nærsnes grendehus, her ble vi ønsket velkommen av historielagets leder, Kåre Selvik. Hans foredrag fokuserte på livet i og rundt ”bukta”, foruten dagliglivet fikk tilhørerne et innblikk i gårdshistorie, isdrift, fiske og skutetradisjoner, alt ledsaget av historiske fotografier.

Siste stopp på turen var Hyggen. Turen dit gikk via Ramton, Båtstø, Sundby, Røyken sentrum og ned Hyggenbakken til Hyggenhuset hvor det ble servert en enkel lunsj forberedt av Marit og Arnulv Solberg. Denne delen av arrangementet ble hold av Hyggen/Jerdal historiegruppe. Dette er en selvstendig historiegruppe som samarbeider med Røyken Historielag, Hyggen Vel og Røyken kommune, gruppen arbeider for å gjøre Hyggen og Jerdals historie kjent for lokalbefolkning Hyggen skoles elever. Dette gjør de gjennom foredrag på Hyggenhuset og utgivelse av temabøker, hittil er det avholdt syv foredrag og utgitt tre temabøker.

Temaet for foredraget var Steinhoggeriene i Hyggen, et overraskende mangfoldig og interessant tema  presentert av Jan Erik Ask og Arne Karlsen.

Turen tilbake til Kornmagasinet gikk via Lahell og den for bussen utfordrende Spikkestadbakken. Historielaget takker alle bidragsytere og deltagere.

Faktaboks buss

Regnr.                    A-15067

Merke                   DAF

Type                       TD160DS 605