En fantastisk familiehelg på Hernestangen

Publisert dato: 15. februar, 2017

Som et av flere arrangementer i Røyken Historielags 50-års-feiring arrangerte laget en familiehelg på Hernestangen friområde i Gjerdal 4. og 5. juni. I strålende sommervære møtte mer enn 500 personer opp for å delta på et svært vellykket arrangement.

Historielaget bød på styltegang og hesteskokasting for barn, en kulturtur rundt tangen med innlagt quiz, her trakk familien Risløkken fra Mosebergveien det lengste strået med 13 av 15 mulige poeng.

Røyken Seniordans viste seg frem med en flott forestilling med fem forskjellige danser og Slemmestad Ungdomskorps hadde satt i sammen et orkester som bidro med en konsert – i tidsriktige klær.

Visning av motorhistoriske kjøretøy, i tillegg til lagets egen Gråtass, tiltrakk seg mange interesserte, det samme gjorde folkevognklubben som hadde lagt turen innom for å vise mange gamle ”juveler”.

Brukt- og antikvitetsmarkedet, med aktører fra Drammen, Svelvik, Asker og Hernestangen Kulturmarked trakk også mange besøkende, mange benyttet også anledningen til å få verdivurdert gamle snurrepiperier av Orville Nordnes. I tillegg fikk knivinteressert sitt da Røyken Knivlubb viste gamle teknikker, inkludert smiing av knivblad.

Laget hold sine museer åpne, i Gjellumstua ble det vist spinning av garn, noe som mange lot seg fascinere av.

Alt i alt et meget vellykket arrangement prikkfritt planlagt og gjennomført av Historielagets museumskomité og arrangementskomité.