Kniv er ikke bare en kniv...

Publisert dato: 14. november, 2023

En kniv er mer enn bare et blad, et skjefte og en slire. Det fikk vi høre da Knivklubben i Røyken hadde temamøte på Kornmagasinet i regi av Historielaget mandag 13. november.

Et tjuetalls personer fikk et stort innblikk i knivens historie, om knivsmiing og slirer da Halgrim Bjørnstad og Harald Larsen øste av sine kunnskaper; førstnevnte om kniv og sistnevnte om slireproduksjon. Begge er engasjerte medlemmer i Knivklubben.

Blant tilhørerne, og bidragsyterne, var Harald Kolstad, bosatt i Bærum. Han har trolig landets største knivsamling med over 5000 eksemplarer.

Stein brukt som en slags kniv ble brukt for flere tusen år siden. Man regner med at knivens historie begynte i Vikingetiden, rundt år 800. Kniv var blant Norges eldste eksportartikkel. I et vikingeskip ble det funnet et stort antall kniver, beregnet som handelsvare.

Kniv var det eneste en trell hadde lov å eie.

Teknikken med å herde knivstålet begynte man med på 1600-tallet. Halgrim Bjørnstad fortalte om knivsmeder fra ulike landet av landet. Mange av dem ble omtalt som trollmenn.

Harald Larsen er en dyktig skjefte- og sliremaker. Han orienterte om gamle dagers teknikker, da man rundt om på bygdene gjerne lagde sitt eget verktøy for å få det til. Harald Larsen pleier å tegne et utkast til skjefte, som han overfører på skjeftematerialet. Flere treslag egner seg, i tillegg til andre typer materialer. Larsen bruker mye valbjørk, men også eik eller rogn.

Før han går i gang med å spikke til og forme skjeftet, borer han hull og graver ut plass til stålet. Når han har spikket, filt og pusset skjeftet, limer han det fast med epoxy. Man kan velge mellom ulike typer overflatebehandling.

Til slirer bruker han enten skinn fra okse som ikke er gjennomgarvet, eller helgarvet skinn. Han viste eksempler både på slirer av fiskeskinn og dyreskinnpels. Som pynt er det mye man kan velge, både av teknikker og materialer. Det går mest i nysølv, sølv eller messing. Og ofte pyntes selve skinnoverflaten av preging eller skjæring av de mest fantastiske mønstre og motiver.

Knivklubben i Røyken ble etablert i 1990. De har medlemsmøter annenhver uke i sløydsalen på Spikkestad ungdomsskole og understreket at nye medlemmer er hjertelig velkommen. Klubben har egen Facebook-side.

På temamøtet sørget arrangementskomiteen i Historielaget for velsmakende vafler til kaffen.