Bli med på bunadsfest som i gamle dager

Publisert dato: 20. mars, 2018

Som en del av årets kulturuke-arrangement arrangerer Røyken Husflidslag en fest som i gamle dager i Sekkefabrikken søndag 15. april kl 18.00. Det betyr at folk må finne frem bunad eller penklær.

- I gamle dager pyntet folk seg når de skulle på fest. I dag vasker vi bare jeansen, sier leder i Husflidslaget Kjellfrid Engen. Det er Husflidslaget som har tatt initiativ til dette arrangementet, som Historielaget har fått lov å henge seg på.

- Vi bør samarbeide som best vi kan med andre lag og foreninger, og dette er et arrangement med historisk sus som vi gjerne er med på, sier Per Olav Berg i Historielaget.

Arrangementet rommer både dans, musikk og opplysning. Heidi Fossnes forteller om festdrakter i gamle dager. Rolf Mulen Karlsen kaster blikk tilbake på fester i Slemmestad en generasjon og to tilbake. Det blir lapskaus og kaffe og kringle før Røyken Brass byr på gammel salongmusikk, som etter hvert glir over i dansemusikk. Huldra viser forskjellige danser, og Jon Grette vil si litt om hvordan dansen forandret seg. Til slutt blir det mere dans, og går det som vi tror, blir det dansemusikk med fele og trekkspill.

Inngangsbilletten koster kr 100,-.

Bildet til høyre viser dans på lokalet. I Sekkefabrikken er bunaden i fokus 15. april. Men det er lov å pynte seg på andre måter også, bare man lar olabuksa være igjen hjemme...