Åpent hus på Hernestangen hver søndag i sommer

Publisert dato: 25. juni, 2019

Røyken Historielag inviterer til åpent hus i Bygdemuseet på Hernestangen alle søndager i skoleferien.

Fra søndag 30. juni til og med søndag 18. august ønsker vi velkommen fra kl. 11.00 til 16.00. Bygdemuseet består av Gjellumstua og en innredet låve. Gjellomstua var en drengestue på gården Gjellum i Røyken og i sin tid flyttet til Hernestangen i regi av Historielaget. Her er den blitt restaurert og innredet som en kårstue med gjenstander fra 18- og 1900-tallet. Den gir et godt bilde av hvordan folk levde på denne tiden. Under Gjellumstua har vi innredet en vaskekjeller.

Låven er restaurert og ombygget til et bygdemuseum med landbruksredskaper fra distriktet. Nytt i år er en utstilling av gammelt materiell fra E-verket.

Det er gratis parkering på Hernestangen og gratis omvisning i bygdemuseet. Historielaget selger bygdebøker, årbøker og bygdemnagasin.