Arbeidet med smia på Hernestangen i gang

Publisert dato: 7. september, 2019

Nå er arbeidene med å bygge smie og gårdsverksted på Hernestangen i gang. CF Norløff i Drammen er en betydelig sponsor.

Gravearbeidene og støping av såle blir ferdig i løpet av første halvdel av september. Morten Wear (på bildet) sørger for denne del av jobben for Historielaget. Deretter starter dugnadsgjengen, ledet av Jon Grette, med å reise den ca 50 kvm store bygningen ved siden av Gjellumstua.

CF Norløff sponser byggeprosjektet med en stor kontantsum og rimelige materialer, ca 75.000 kroner til sammen. Fra andre byggevareleverandører, som Benders, ESSVE og MATAKI, får Historielaget gratis takstein, skruer og festermidler, samt asfaltbelegg til undertaket. Røyken kommune har støttet prosjektet med kr 160.000,-.

Går det som planlagt, kan bygget stå ferdig utvendig før vinteren. Til våren kan smia gjøres ferdig innvendig og en esse mures opp, samt installeringav strøm. I neste fase vil Historielaget søke støtte for tilkobling av vann og avløp, noe som er kostnadsberegnet til 250.000 kroner.